ققنوس کربلا

  • ۰
  • ۰



پایان نامه مدیریت

• دسته بندیآموزش های تحقیق بر اساس هدف
بر اساس هدف پژوهش ها به پژوهش های بنیادی و فرد دی تقسیم می شوند. اما زهره سرمد معتقد است پژوهش ها بر طبـق هدف به سه دسته تقسیم می شوند: تحقیق بنیادی، تحقیق کاربر دی و تحقیق و توسعه. با عنایت به توضیح ات زیر می توان گفت تحقیق و گسترش خود یک نوع تحقیق فرد دی است.

- تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین تهیه و تولید یا تست تئوری‌ها نظریه‌ها می‌پردازد به گسترش مرزهای دانش رشته علمی یاری می‌نماید. هدف مهم این نوع پژوهش تبیین ارتباطات بین پدیده ها، آزمون نظریه ها و اضافه کردن به دانش موجود در زمینه ویِژگزینشه است. برای مثال "تحلیل رابطه اعتماد و تعهد در روابط صنعتی" یک نمونه تحقیق بنیادی است. سطح گفتمان کلی و انتزاعی در حوزه یک علم است. تحقیق بنیادی می تواند نظری یا تجربی باشد. تحقیق بنیادی نظری از روش‌های عقلانی و قیاسی مصرف می‌کند بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای انجام می‌شود. تحقیق بنیادی تجربی از روش‌های استقرائی مصرف می‌کند و بر پایه روشهای میدانی انجام می‌شود.

- تحقیق کاربر دی: پژوهشی است که با مصرف از نتایج نتایج بررسی ها و تحقیقات بنیادی به منظور بازبینی و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، وسائل ها، وسایل، تولیدات، ساختارها الگوهای مورد مصرف جوامع آدم ی انجام می‌شود. هدف تحقیق فرد دی گسترش دانش کاربر دی در زمینه ویِژگزینشه است. در اینجا سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در زمینه ویِژگزینشه است. برای مثال "تحلیل میزان اعتماد مشتریان به سازمان فرضی" یک نوع تحقیق فرد دی است.

• دسته بندیروش های تحقیق بر طبـق روش گردآوری داده ها
سرمد معتقد است پژوهش ها بر اساس شیوه گردآوری داده ها به دو دسته تقسیم می شوند: تحقیق توصیفی و تحقیق تست ی

- تحقیق توصیفی یا غیر تست ی حاوی 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، کار پژوهی، تحلیل موردی

- تحقیق آزمایش ی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایش ی تحقیق نیمه تست ی


1- تحقیق توصیفی یا غیر آزمایش ی

تحقیق توصیفی یا غیر آزمایش ی حاوی 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، تحلیل موردی

1-1. تحقیق پیمایشی (Survey Research)

در این نوع تحقیق هدف نقد توزیع ویژگیهای جامعه است بیشتر تحقیق های مدیریت از این نوع است . در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه ارزیابی می شوند. در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه ای که معرف جامعه است به تحلیل متغیرهای پژوهش می پردازد. پژوهش پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:

1-1-1.روش مقطعی (Cross Sectional): گرد آوری داده ها درباره یک یا چند صفت در یک مقطع زمانی خاص. برای مثال نقد میزان علاقه دانشجویان سال اول دبیرستان به ادامه تحصیل در رشته خاص

1-1-2. نحوه طولی (Longitudinal): در تحلیل پیمایش طولی، داده ها در طول زمان گردآوری شده تا رابطه بین متغیرها در طول زمان سنجیده شود. برای مثال «سیر تحول ثبت نام دانشجویان دختر در دوره های تحصیلات تکمیلی» یا «ارزیابی تحول مهارت های زبان فارسی پایه اول تا پنجم ابتدائی». مشاهدات تحولی که به ارزیابی روندها و تحول پدیده ها در طول وقت می پردازند از این دسته می باشند .

1-1-3.شیوه دلفی (Delphi Technique): جهت نقد دیدگاه های یک جمع مالک نظر در مورد موضوع مخصوص می توان از این تکنیک مصرف کرد. مانند «نقد نظر اساتید دانش کده در باره طرح جدید آموزش ی»

1-2. تحقیق همبستگی (Correlational Research)

در این نوع مشاهدات رابطه بین متغیرها بر طبـق هدف پژوهش نقد می گردد. در نتایج بررسی ها و تحقیقات همبستگی اگر هدف پیش بینی متغیرهای وابسته بر اساس متغیرهای مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر ملاک و به متغیر مستقل متغیر پیش بین گویند. همچنین وجه تمایز تحقیق همبستگی با تحقیق آزمایش ی در این است که در اینجا متغیرهای مستقل دستکاری نمی شوند. بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:

1-1-1. همبستگی دو متغیری: هدف تحلیل رابطه همزمانی متغیرها است به جمله دیگر میزان همموزیک ی تغییرات دو متغیر است. در بیشتر مشاهدات همبستگی دو متغیری از مقیاس فاصله ای با پیش فرض توزیع نرمال محاسبه ضریب همبستگی پیرسون مصرف می شود. مثال: رابطه اسناد ثبات و مرکز علیت با خوب یت در عملکرد

1-1-2. نقد رگرسیون: در تحلیل رگرسیون هدف پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک براساس یا چند متغیر پیش بین است. چنانچه هدف ارزیابی یک متغیر ملاک از متغیر پیش بین باشد از رگرسیون آسان استفاده می شود. اگر ارزیابی یک متغیر ملاک بر اساس چند متغیر پیش بین باشد از رگرسیون چندگانه (Multiple) استفاده می شود. اگر همزمان چند متغیر ملاک بر طبـق چند متغیر پیش بین نقد شود از رگرسیون چند متغیری (Multivariate) استفاده می شود.

1-1-3. نقد کوواریانس: در برخی نقد ها هدف ارزیابی مجموعه ای از همبستگی های دو متغیر متغیرها در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس است که با پیشرفت در زمینه برنامـه های آماری میسر شده است. تحلیل علت ی و حل معادلات ساختاری از این دسته هستند .

1-3. تحقیق پس رویدادی (Ex-Post Facto)

به تحقیق پس‌رویدادی تحقیق علی-مقایسه‌ای گویند. تحقیق پس‌رویدادی به تحقیقی گفته می شود که پژوهشگر علت احتمـا لی متغیر وابسته را مورد ارزیابی قرار می دهد. چون متغیر مستقل و و ابسته در قدیم رخ داده اند لذا این نوع تحقیق غیر آزمایش ی را تحقیق پس رویدادی می گویند.

2- تحقیق آزمایش ی

تحقیق تست ی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام تست ی تحقیق نیمه تست ی


در بیشتر پژوهش های علوم آدم ی نظر به اینکه هدف مهم از انجام پژوهش ارزیابی یک مساله بهروش میدانی است می توان گفت پژوهش نامبرده از نظر هدف در حیطه پژوهش های کاربر دی است . از طرف دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش ازشیوه های بررسی کتابخانه ای نیزروش های میدانی نظیر پرسش نامـه مصرف شده است، می توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت روش گردآوری داده ها، پژوهش توصیفی-پیمایشی است.

  • ۹۵/۰۳/۲۹
  • احمد جلوه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی